,,VERDE IN ARAD,, EVALUAT DE INSTITUTUL EUROPEAN PENTRU ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ
Curiozitati 10 iulie 2011 0
Reprezentantul Institutului European pentru Administraţie Publică, Martin Unfried, s-a aflat miercuri, 06.07.2011 la Arad pentru a evalua la faţa locului proiectul Consiliului Judeţean Arad „MAI MULTĂ PĂDURE, PENTRU MAI MULTĂ VIAŢĂ “ -“VERDE ÎN ARAD”. Proiectul a fost selectat de către institut ca fiind exemplu de bune practici în Europa în domeniul protecţiei mediului. „Verde în Arad” a primit apreciezi şi anterior acestei selecţii, fiind premiat de Fundaţia PRAIS în anii 2009 şi 2010, pentru rezultatele obţinute în cadrul programului mondial “ Milioane de oameni , Milioane de copaci”.
Consiliul Judeţean Arad a înscris proiectul „Verde în Arad” în competiţia lansată de Institutul European pentru Administraţie Publică privind acţiunile de protejare a mediului. Proiectul depus de Consiliu a intrat în competiţie cu alte 350 de proiecte din 32 de ţări din întreaga Europă. În urma unei atente analize realizate de un juriu format din 11 profesori universitari, 6 specialişti în administraţie publică şi 7 consultanţi privaţi, au fost declarate eligibile 274 dintre proiectele depuse.
În etapa a doua de selecţie, proiectul Consiliului Judeţean a fost inclus între primele 21 de proiecte, pentru care s-a trecut la analiza la faţa locului. Astfel, de la Institutului European de administraţie publică s-a aflat pentru evaluarea proiectului şi aprecieri domnul Martin Unfried. Acesta s-a întâlnit cu echipa de proiect şi vicepreşedintele Cristian Drăgan şi a solicitat o serie de precizări referitoare la modul în care acesta s-a implementat. „Mai mult decât diplome şi aplauze, rămâne satisfacţia lucrului bine făcut şi mulţumirea că prin atitudinea noastră, oferim generaţiilor viitoare un mediu mai sănătos şi mai echilibrat. Contăm pe reuşita proiectului, având în vedere că dacă în anii 2009 – 2010 au fost plantaţi 75.000 de copaci, în anul 2011, am reuşit să plantăm 82.050”, a declarat Cristian Drăgan.
Consiliul Judeţean Arad va fi recompensat, la Mastricht, în luna noiembrie, de către Institutul European pentru Administraţie Publică, cu diploma „Cele mai bune practice” pentru acest proiect. În plus, urmare a vizitei domnului Martin Unfried în luna septembrie se vor cunoaşte şi cei cinci premianţi ai institutului. „Ne dorim ca proiectul nostru să fie ales printre primele cinci proiecte depuse la nivel internaţional, fiind pentru noi o recunoaştere a muncii depuse, pentru că am muncit la el cu dragoste şi pasiune şi am arătăt tuturor ce se poate face atunci când există dorinţă de muncă şi pasiune, chiar dacă resursele financiare nu sunt cele mai mari”, a spus Sabin Baniciu, consilierul responsabil cu desfăşurarea proiectului „Verde în Arad”.
PSD Arad constată că autorităţile publice din Arad continuă să prezinte cu un ton triumfalist dezastrul de la Bacalaureat. Inspectorul şcolar general Mirela Aldescu şi prefectul Călin Bibarţ s-au declarat mulţumiţi de examenul pe care l-au promovat doar aproximativ o treime dintre candidaţii arădeni. „S-au luat în considerare doar măsurile adoptate împotriva copiatului. Noi considerăm că şcoala arădeană, prin structurile sale, în primul rând prin Inspectoratul Şcolar Judeţean, trebuie să se ocupe în primul rând de procesul de învăţare. Or, după un examen cu un rezultat atât de slab, oficialităţile nu vorbesc deloc despre învăţare. Dacă şi-au propus să demonstreze că rezultatele învăţării sunt slabe, atunci au reuşit. Dar nu acesta este scopul lor, ci dimpotrivă: scopul este să îi determine pe elevi să înveţe, să ridice calitatea şcolilor arădene. Constatăm astăzi că Mirela Aldescu a eşuat lamentabil în misiunea principală pe care o are, iar pentru asta este felicitată de prefectul Călin Bibarţ, în loc să i se ceară demisia! În ritmul acesta, cei care conduc învăţământul arădean îşi vor propune ca ţinte ca tot mai puţini elevi să termine liceul cu diplome. Asistăm zilele acestea la declaraţii stupefiante din partea doamnei Aldescu, ca aceea că nu este obligatoriu ca elevii să ia Bacalaureatul! Ce mesaj le transmite elevilor şi părinţilor? În loc să îi determine să înveţe, le spune că e bine şi fără diplomă, fără şcoală! Una dintre cauzele dezastrului de la Bacalaureat este lipsa modelelor în societate, lipsa convingerii că cine are carte, are parte. Astfel de declaraţii iresponsabile fac rău şcolii arădene şi generaţiilor tinere” a spus Dorel Căprar, preşedintele PSD Arad.
Social-democraţii atrag atenţia asupra faptului că în învăţământ este o situaţie inacceptabilă, fără precedent. „Comasările de şcoli, tăierile de salarii, nesiguranţa, schimbările continue şi decredibilizarea şcolii sunt cauzele principale ale procesului slab de învăţare. Din păcate, guvernarea şi autorităţile publice în loc să acţioneze în interesul învăţământului arădean, iau măsuri şi adoptă atitudini care fac rău şcolii” a completat liderul PSD Arad.
Încerc să mă adresez mai mult în calitate de reprezentant al sistemului de învăţământ decât din cea de politician.
Din păcate, „profitând” de rezultatele de la examenul de bacalaureat din acest an, politicienii au făcut temă de dezbatere din sistemul educaţional, nu pentru a-l ajuta, ci pentru a-şi plăti poliţe şi pentru „marca” electoral. Consider abordarea politică a acestei teme, dăunătoare dacă nu chiar iresponsabilă.
Acum, nu e momentul atacurilor politice pe această temă, indiferent de partidul care le face. Îmi permit să-i rog pe toţi politicienii să încerce să se abţină de la astfel de atacuri, altfel am ajunge, pentru a nu ştiu a câta oară, în ipostaza „ţara arde şi «babele» se… ceartă”.
Nu e timpul, nici momentul să pornim la o „vânătoare de vrăjitoare”, să căutăm vinovaţi şi să-i pedepsim drastic. Aşa nu se rezolvă fondul problemei. În fapt, vinovaţi suntem toţi, iar „pedeapsa” pe care trebuie să ne-o însuşim este una singură: să însănătoşim sistemul.
Montarea camerelor web în sălile de examen a făcut să avem „proba materială” a faptului că sistemul nostru de învăţământ nu este cum ar trebui să fie. Cred că elevii promoţiei 2011 nu sunt mai puţin capabili decat cei din promoţiile trecute, care au avut procent de promovabilitate mai mare la examenul de bacalaureat, şi nici nu au învăţat mai puţin. Poate „atmosfera” creată de webcam-uri a făcut diferenţa. Ideea montării camerelor de luat vederi a fost bună, trebuia să avem camere de luat vederi peste tot, nu doar în unele clase sau numai pe holuri. Îl felicit pe ministrul Funeriu pentru idee, însă îl conjur să nu întreţină o ceartă sau să identifice şi să incrimineze vinovaţi. Trebuie identificate cauzele şi, mai ales, găsite soluţiile.
Mă tem să mă gândesc ce ar însemna să avem webcam-uri şi la alte examene, fie ele în sistemul preuniversitar sau universitar sau cu ocazia unei angajări. Nu doresc, însă, să generalizez şi să spun că tot sistemul este putred. Ţin să-i felicit pe elevii care şi-au luat bacalaureatul în acest an, pe profesorii şi pe părinţii acestora.
În fapt, o paletă întreagă de cauze a condus la împământenirea unei cutume, în societatea românească, conform căreia bacalaureatul se ia uşor pentru că ne „descurcăm” şi suntem lăsaţi să ne „descurcăm”. Şi, aşa s-a ajuns ca din generaţie în generaţie, pe „principiul” dacă celor din
promoţia anterioară le-a mers ne va merge şi nouă, am perpetuat şi chiar „perfecţionat” fraudarea bacalaureatului, în fapt a educaţiei viitorilor membri ai societăţii româneşti.
Câteva cauze, în opinia mea, ale acestei situaţii:
Inexistenţa unei politici asumate de întreaga clasă politică în ceea ce priveşte educaţia, prea desele schimbări ale legislaţiei în domeniul educaţiei au bulversat sistemul şi pe actorii săi;
Presiunea imensă creată pe examenul de bacalaureat, datorată faptului că media de la bacalaureat are o pondere prea mare, uneori hotărâtoare, la intrarea în învăţământul superior a generat o dorinţă tot mai mare de a lua examenul cu o notă cât mai mare, indiferent de metode;
Programele împovărate cu prea multe informaţii, în concubinaj cu cutuma de care am vorbit mai sus şi cu lipsa determinării, cu incertitudinea lor şi a părinţilor lor că aceste informaţii vor fi folositoare mai târziu în viaţă a condus la refuzul elevilor de a mai acumula aceste informaţii, la refuzul de a învăţa de fapt. Cum să nu ai incertitudini în a învăţa când mai toata ziua vezi sau citeşti în presă despre modele de succes care au reuşit prin forţa banului făcut şmechereşte.
Concluzia tristă este că de peste 20 de ani investim prea puţin în educaţie şi pentru educaţie.
Ca soluţii, insuficiente dar necesare, aş propune următoarele:
Rarefierea, de urgenţă, a programelor şcolare şi introducerea standardelor de performanţă;
Aplicarea finanţării per elev, o bună ocazie de instaurare a concurenţei între unităţile de învăţământ;
Examen de bacalaureat diferenţiat, funcţie de aspiraţiile de viitor ale elevilor;
Examene de bacalaureat organizat în unitatea de învăţământ proprie, chiar păstrând webcam-urile;
Reducerea presiunii pe examenul de bacalaureat prin revenirea la examenul de admitere în învăţământul universitar;
Creşterea alocărilor financiare către educaţie, deşi nu sunt naiv să cred că nu există constrângeri economice.
Revenirea de urgenţă la şcolile în care elevii să înveţe meserie. O societate normală nu trebuie să aibă doar doctoranzi sau absolvenţi de facultate. O meserie însuşită bine poate garanta un loc onorabil şi util în societate.
Multe din aceste propuneri se pot pune în practică uşor pentru că sunt prevăzute în noua lege a Educaţiei. Dacă clasa politică ajunge la concluzia că e nevoie şi de altele care nu sunt prevăzute acolo, dacă clasa politică găseşte consensul, putem să însănătoşim sistemul, fără să ne împăunăm că unii suntem mai buni decât alţii. (comunicat PDL Arad)
Deputatul Mihai Calimente a acuzat astăzi administraţia Falcă de atribuirea ilegală a unor terenuri în zona cartierului Sânicolaul Mic, în apropierea autostrăzii.
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a plătit, până joi, 30 iunie 2011, procentul de 97,77% din suma de 700,42 milioane de euro, reprezentând sprijin din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) alocat României pentru finanţarea schemelor de sprijin pe suprafaţă în cadrul campaniei SAPS 2010. S-a depăşit cu 2,77 % pragul minim de 95 % stabilit conform Regulamentului (CE) nr. 883/2006 şi s-au evitat astfel penalizările pentru plăţile întârziate.
Menţionăm că APIA a efectuat plăţi în valoare de 689,54 milioane de euro, reprezentând plată SAPS, pentru un număr de 1.088.279 fermieri. În acelaşi timp au fost efectuate plăţi naţionale directe complementare (PNDC1) în cadrul campaniei 2010 în valoare de 304,5 milioane euro.
Schemele/măsurile de sprijin pe suprafaţă sunt finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) şi din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR)
Arădenii mai pot depune dosare de finanţare pentru programul "Casa Verde" până în 15 iulie
Curiozitati 6 iulie 2011 0
Reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului Arad îi anunţă pe arădenii interesaţi de programul „Casa Verde” că mai pot depune dosare de finanţare în aşteptare până la data de 15 iulie. După această dată se va realiza o redistribuire a fondurilor între judeţe, în sensul că sumele rămase disponibile în unele judeţe se vor redistribui în judeţele unde solicitările sunt mai mari decât valorile repartizate iniţial.
Demarat la data de 1 iunie, Programul „Casa Verde” s-a bucurat de un real succes, arădenii epuizând fondurile alocate judeţului, peste 2.100.000 de lei. Până în prezent au fost depuse la Agenţia pentru Potecţia Mediului (APM) Arad 508 de dosare de finanţare, dintre care 441 dosare pentru instalarea panourilor solare, 55 pentru instalarea centralelor termice pe bază de peleţi, brichete, tocătură lemnoasă precum şi orice fel de resturi şi deşeuri vegetale, agricole, forestiere, silvice şi 12 pentru instalarea pompelor de căldură.