Cult blockbuster și fabulă ecologică cu efecte speciale uluitoare, Avatar (2009), de James Cameron, (a cărui versiune remasterizată este în cinematografe) este cel mai mare succes al cinematografului cu cei 2,8 miliarde de dolari (2,7 miliarde de euro) adunați la lansare în 2009. Treisprezece ani mai târziu, Avatar: calea apei, ne duce înapoi în universul feeric al planetei Pandora populat de uriași albaștri prietenoși, Na’vis, extratereștri legați de natură care luptă pentru a-și apăra pământurile amenințate de oameni, care doresc a extrage un mineral pentru a-l trimite pe Pământ.
Cel mai nebunesc proiect al unui demiurg canadian specializat în proiecte delirante – Terminator (1984), Abyss (1989), Titanic (1997) – Avatar este filmul tuturor recordurilor. Cu un buget de aproximativ 240 de milioane de dolari, alunecă pe locul unsprezece, foarte onorabil, al celor mai scumpe lungmetraje din istoria cinematografiei. Filmările lui au durat patru ani interminabile, timp pentru a dezvolta o nouă tehnologie de imagine digitală, mai eficientă (și pentru ca unul dintre membrii echipei de producție să aibă doi copii!).
Un film monstru devenit film cult, și primul opus dintr-o saga pe care James Cameron și-ar dori să fie comparabilă cu cea din Războiul Stelelor (1977), de George Lucas: alte trei continuări, deja scrise, ar trebui lansate la fiecare doi ani, fie în 2024, 2026 și 2028. Treisprezece ani mai târziu, mult așteptatul Avatar: Calea apei, de trei ore și zece minute (comparativ cu două ore și patruzeci și unu de minute pentru primul Avatar), ar putea face umbra supereroilor Marvel cu imaginile sale nebunești filmate sub apă, care i-au forțat pe actori să-și treacă în CV certificatul de scufundare. Kate Winslet și Sigourney Weaver (prezente în opusul numărul unu, ea întruchipează un nou personaj) vor fi trebuit astfel să-și țină respirația șase sau șapte minute pentru o scenă.
În 2009, când a fost lansat filmul, unele mass-media nu au mers cu dosul lingurii pentru a lăuda îndrăzneala și dorința lui James Cameron de a „revoluționa tehnologia”, de a „dinamiza industria”, chiar de a „reinventa arta cinematografică”. Într-o zi, toate filmele vor fi în relief, a profețit chiar și Jon Landau, producătorul filmului, făcând aluzie la imaginile sale în 3D. Dacă această revoluție nu a avut loc (și comercializarea televizoarelor 3D a făcut fâss), tehnologia folosită de Cameron în capodopera sa rămâne la fel de eficientă și spectaculoasă ca întotdeauna.
Ca și până acum, mișcările actorilor (pe fond verde, în costume dotate cu senzori electronici) sunt reconstituite în imagini virtuale, dar, în plus, o cască dotată cu o cameră îndreptată spre fața lor surprinde și expresiile. Și pentru a complica și mai mult un proces deja complex, o cameră virtuală, Fusion 3D, simulează un ecran de control care vă permite să vedeți personajele virtuale evoluând în direct.
Toate acestea contribuie la a face pe Na’vis profund uman și mișcător, iar cuplul mixt format din Jake Sully (Sam Worthington) și Neytiri (Zoe Saldana) și cei doi copii ai lor, care se află în centrul acțiunii lui Avatar, precum: bucuria apei. Pentru că dacă în acest al doilea episod societatea minieră umană amenință din nou lumea pașnică a Na’vis, o altă temă, cea a „adolescentilor de rasă mixtă care își caută locul în lume”, ar ieși din poveste, potrivit lui Jon Landau. Viața Na’vis poate, uneori, să semene ciudat cu a noastră.
Junglă luxuriantă, un lanț de munți plutitor, o cascadă sclipitoare și o pădure strălucitoare: peisajele Pandorei sunt suprareale, iar Na’vi trăiesc în armonie spirituală cu natura. Datorită Arborelui Sufletelor, o casă gigantică în copac, ei pot comunica chiar și cu strămoșii lor. Pentru Cyril Dion, care prezintă documentarul Un monde nouveau pe Arte TV, filmul este în mod clar „primul blockbuster ecologic al anilor 2000 care nu este catastrofal”.
Evident pentru Cameron, inventatorul acestei fabule întunecate și disperate despre viitorul umanității noastre, care ar fi preferat, le-ar fi spus jurnaliștilor, să trăiască pe Pandora în pielea unui Na’vi decât pe planeta noastră. Cu Avatar: The Way of the Water, regizorul vizionar se uită de această dată la soarta de neinvidiat a oceanelor noastre. Și folosește, mai mult sau mai puțin, aceleași cuvinte ca Cyril Dion pentru a ne avertiza asupra pericolelor iminente ale schimbărilor climatice. „Mulți oameni, ca tine și ca mine, trăiesc în orașe, iar asta tinde să ne depărteze complet de natură. Trebuie să ne forțăm să ne întoarcem regulat în pădure, în inima oceanelor… Una dintre superputeri ale lui Avatar a fost, sper, să reconectam oamenii cu această noțiune de a fi parte dintr-un întreg cu plante și animale”, a mărturisit el recent. Acesta este miracolul lui Avatar.
Avatar: Calea apei, de James Cameron. Cu Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Kate Winslet. Lansat pe 14 decembrie 2022.
No comments so far.
Be first to leave comment below.