News Arad

Stiri si reportaje din judetul Arad

„Oratoriul Bizantin de Paşti – Patimile şi Învierea Domnului”, la Filarmonica de Stat Arad „Oratoriul Bizantin de Paşti – Patimile şi Învierea Domnului”, la Filarmonica de Stat Arad
Please follow and like us:
Pin Share

Filarmonica de Stat Arad a programat pentru 21 aprilie 2022, la ora 19.00, concertul „Oratoriul Bizantin de Paşti – Patimile şi Învierea Domnului” – de Paul Constantinescu, la Sala Palatului Cultural.

Absent mai bine de un deceniu din profilul programelor concertistice de la Filarmonica din Arad, genul oratorial se regăseşte acum în calendarul lunii aprilie, odată cu tema spirituală a Săptămânii Mari, prin „Oratoriul Bizantin de Paşti – Patimile şi Învierea Domnului” de Paul Constantinescu, spectacolul fiind dirijat de Matei Pop, iar dirijorul corului fiind Robert Daniel Rădoiaş, conform site-ului https://www.filarmonicaarad.ro/.

„Cu o componentă culturală şi religioasă comparabilă cu aceea a partiturilor de tradiţie apuseană, sublim esenţializată în ópusurile bachiene ale secolului baroc, partitura concentrează toate eforturile ansamblurilor de scenă – corul academic, orchestra simfonică şi corpul de solişti – implicându-le într-un complex dramaturgic lipsit de precedent”, scrie site-ul amintit în prezentarea spectacolului.

Din distribuţia concertului fac parte artiştii David Buzgău, Sorina Silvia Munteanu, Cristian Ardelean, Mirela Cusursuz, Victor Aciocârlănoaiei, Mirela Cusursuz, Denisa Bădăi, Sorina Silvia Munteanu, Lucia Aioanei, Adrian Bughi, Andrei Ormanji.

Într-un interviu din anul 1943, care preceda prima versiune a oratoriului, prezentată în premieră trei ani mai târziu, sub bagheta lui George Enescu, Paul Constantinescu se referea la sursele sale de inspiraţie, un material tematic conceput de preotul I.D. Petrescu, profesor de Istoria muzicii orientale şi de Paleografie bizantină la Facultatea de Teologie din Bucureşti:

„Toate corurile şi ariile acestui oratoriu sunt documente din secolul al XIII-lea, afară de ‘Aleluia’ de la începutul părţii a doua şi de finalul părţii a treia (‘Prohodul’), două documente din secolul al XVII-lea. (…) Ca şi Bach, am început de la ‘Ziua azimilor’ (‘Cina cea de taină’) şi am continuat până la ‘Îngropare’. Am căutat să redau tot hieratismul textului, într-o tehnică destul de modernă, care să nu schimbe caracterul esenţial al documentului. Greutatea a fost găsirea corespondenţelor în muzică ale ethosului evanghelic, astfel ca muzica să aibă în acelaşi timp şi un sens dramatic.”, menţionează site-ul Filarmonicii din Arad.

Finalizată în 1948, a doua versiune adaugă fondului sonor existent teme psaltice din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea, Calvarul, Moartea şi Îngroparea fiind urmate de tabloul sonor al Învierii.

„Reculegere, meditaţie, înălţare sufletească, ‘Oratoriul Bizantin de Paşti’ ne aşează în Joia Mare din Săptămâna Patimilor în faţa uneia dintre cele mai solicitante teme de muzică sacră, o partitură unică, de mare preţ, pentru noi şi pentru întreaga spiritualitate românească”, mai scrie site-ul https://www.filarmonicaarad.ro/.

admin

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *