Fumatul ramane o problema de sanatate publica importanta si o epidemie globala cauzand boli si decese: in 2009 fumau circa 1,1 miliarde de persoane, 30% dintre adulţi (48% dintre barbaţi şi 12% dintre femei).
CCCT reprezinta reactia comunitatii internationale la acest flagel. Adunarea Generala a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) a pus in 2003 bazele acestui prim tratat internaţional de sanatate publica, o piatră de hotar ce adauga cooperarii libere a natiunilor in domeniul sănătăţii o dimensiune de drept international implicand obligatii ferme pentru guvernele tarilor membre ale tratatului in apararea vietii cetatenilor lor.
Misiunea CCCT declarata in Art. 3 “[…] protejarea generatiilor prezente si viitoare de consecintele devastatoare ale consumului de tutun si ale expunerii la fumul de tutun asupra sanatatii, a mediului inconjurator, mediului social si economic, prin oferirea unui cadru pentru masurile de control al tutunului care sa fie implementate de parti la nivel national, regional si international, cu scopul de a reduce constant si considerabil prevalenta utilizarii tutunului si a expunerii la fumul de tutun..”
CCCT isi realizeaza misunea prin masuri privind: preţurile şi masurile fiscale pentru reducerea cererii de tutun (art.6); protectia fata de expunerea la fumul de tutun (art. 8); reglementarile privind conţinutul produselor din tutun (art. 9); reglementarile privind ambalarea şi etichetarea produselor din tutun (art.11); publicitatea, promovarea şi sponsorizarea tutunului (art. 13); reducerea cererii de tutun prin diminuarea dependentei si renuntare la fumat (art. 14); comertul ilicit cu tutun (art. 15); vanzarile catre si de catre minori (art. 16); suportul pentru alternative viabile economic la cultivarea tutunului (art. 17); protectia mediului si prin aceasta a sanatatii persoanelor (art. 18); educatia, comunicarea, instruirea si constientizarea publica (art. 12).
Romania a semnat CCCT la 25 iunie 2004 si l-a ratificat la 27 ianuarie 2006 – a 120-a tara; in prezent CCCT cuprinde 172 parti (87,3 % din populatia lumii), intre care Uniunea Europeana.
In lumea actuala ratele cele mai mari de implementare a CCCT privesc protectia fata de fumul de tutun, ambalarea si etichetarea, vanzarile implicand minorii, precum si educatia, comunicarea, instruirea si constientizarea publica – teme abordate de personalul de specialitate care lucreaza in compartimentele de promovare a sanatatii din DSP-uri, care implica mass media si publicul larg in calitate de parteneri statornici.
Ratele de implementare mici privesc reglementarea continutului produselor de tutun; publicitatea, promovarea şi sponsorizarea tutunului, alternativele la cultivarea tutunului, protectia mediului si prin aceasta a sanatatii persoanelor.
Romania a facut pasi legislativi importanti in ultimii ani in directia aplicarii CCCT. Scaderea cu circa 5 % prevalentei fumatului intre 2003 si 2007 pentru populatia 15 – 60 ani reflecta si alinierea la normele anti-tabac ale UE inainte de aderarea la CCCT; este de asteptat ca masurile CCCT sa consolideze aceasta tendinta, curband de exemplu fumatul in crestere la femeile tinere.
Excluderea totala a fumatului de la locurile de munca reprezinta, inca, un deziderat; in spatiile publice pentru restaurante sau distractie interzicerea fumatului se gaseste doar la primii pasi. Nu exista deocamdata mijloace pentru aplicarea prompta si consecventa a legii.
Exista medicatie anti-tabagica in farmacii, din pacate la costuri greu accesibile multor fumatori; functioneaza o linie telefonica cu apel gratuit (0800878673) – apelabil gratuit din reteaua Romtelecom si 0213356920 – apelabil din orice retea, cu tarif normal; este in curs de dezvoltare o retea nationala de cabinete de tratament si un program al MS ce ofera medicatie gratuita.
Avertismentele de sanatate pe pachete – text si foto – corespund cerintelor CCCT.
Interdictiile directe de publicitate/promotie/sponsorizare pro-tabac functioneaza satisfacator – scor de respectare (complianta) 9/10, dar cele indirecte (promovare mascata) nu realizeaza decat complianta 6/10.
In sfarsit sistemul de preturi, taxe si accize a progresat satisfacator astfel incat costul mediu/pachet atinge circa 1/2 din cel vest-european la nivelul veniturilor de circa 1/4 – 1/5. Exista un program national anti-fumat alimentat cu o fractiune din taxele pe tutun. Educatorii pentru sanatate din reteaua publica si a ONG-urilor desfasoara campanii tintind renuntarea la fumat in populatia generala si la personalul din sanatate, tratamentul fumatului, precum si ne-inceperea fumatului la tineretul scolar.
Media si concetatenii nostri sunt chemati de 31 mai 2011 sa se alature comunitatii internationale in promovarea eforturilor anti tutun.
No comments so far.
Be first to leave comment below.